STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA
16 kilometrů nových bikových stezek tvoří cca 30 kilometrovou síť. 5 stupňů obtížnosti – od ostré černé pro experty až po nejjednodušší zelenou. Zázemí je přímo v moderní Vysočina Aréně vyhlášené konáním elitních cyklistických a biatlonových podniků.
PRVNÍ DOJMY
- Je to trochu jiné ježdění než na Singltreku pod Smrkem nebo Rychlebských stezkách. Traily jsou opravdu sportovněji zaměřené, míň houpavé, místo toho nutí člověka držet tempo a makat. Tabu nejsou ani kořeny, utažené zatáčky a prudké stojky. To ale neznamená, že by snad nebyly zábavné. Jednoduše se nalaďte na "rychlou" vlnu, nakopněte tepovku a užijete si to náramně.
- Hodně pozitivně hodnotím různorodost – některé úseky, jsou opravdu technicky náročné, nechybí ale ani flow pasáže nebo pohodové okruhy pro rodinky s dětma. To "svoje" si tu najde každý.
- Stezky jsou velice koncentrovaně namotané v blízkosti areálu. Jejich dobré trasování ale žádný pocit stísněnosti nepřipouští. Moc se mi líbí pečlivý a fortelný způsob postavení stezek, respektive jejich výborně zvládnutý povrch (kvalitu ale opravdu prověří až pár měsíců provozu).
- Projetí stezek vám v režimu "plný plyn" zabere dvě-tři hodinky. V kochacím režimu si vyhraďte půlden. Pokud nebudete mít dost, přímo z areálu se dá pohodlně napojit na turistické trasy a vyrazit objevovat atraktivní terény Žďárských vrchů.
- Supr trumfem je dostupná lokalita, skoro uprostřed republiky. Konečně!
- Zatím asi největší slabinou je zázemí – ve Vysočina aréne sice v pohodě zaparkujete, občerstvit se můžete přímo v areálu, ale půjčovna kol, sprchy, myčky na kola a podobné vychytávky zatím chybí.
NEJLEPŠÍ ÚSEKY
Vlajkovou lodí je pro mě „Velký Harusák“ – respekt budící prudká kamenná rockgarden. Takovou pasáž jinde jen tak neuvidíte. Pustit se dolů, natož dát to bez šlápnutí nohy je výzva. Oblíbený bude „univerzálně zábavný“, pěkně hravý modrý Warm-Up Trail. Mým favoritem je krásně rychlá oranžová stezka vinoucí se přes potůčky hlubokým, skoro až pohádkovým lesem.
BUDOUCNOST
Podle informací od hlavních tahounů projektu Honzy Skřičky a Lukáše Vlacha by určitě nemělo skončit u otevření prvních kilometrů stezek. Počitá se se začleněním vyhlášeného závodního okruhu Světového poháru i s jeho špičkovými technickými pasážemi (který je v současnosti přes rok nevyznačený a souvisle těžko projetelný). Plánuje se provázání s doporučenými (a vyznačenými) bikovými i silničními trasami, které umožní projet široké okolí. Časem by se v destinaci měly pochopitelně rozšířit také doprovodné služby - jako je například test centrum, servis, mytí kol a podobně.
PRAKTICKÉ INFORMACE
Ideálním startovním bodem je přímo Vysočina Aréna s prakticky neomezenou kapacitou pro parkování (zdarma) - Z Brna trvá cesta necelou hodinu, z Prahy přibližně 1 hodinu a 45 minut - Možnost občerstvení buď přímo v areálu ve Ski hotelu nebo v bufetu pod Harusovým kopcem (malá zajížďka z černé stezky) - Využití stezek je pochopitelně zdarma - Oficiální otevření stezek proběhne 6.9. - Komplet informace na oficiálním webu destinace ZDE - Přímý odkaz je mapu stezek TADY
MOJE HODNOCENÍ
Ohromně pozitivní je už to, že se v Česku konečně podařilo do zdárného konce dotáhnout další projekt plnohodnotné sítě stezek. Cyklo Aréna Vysočina už při svém startu působí dospěle díky základu promyšlených a kvalitně vybudovaných stezek. Nekopíruje žádnou z našich zavedených destinací a jde vlastní cestou zaměřenou na sportovnější pojetí. To je určitě dobře. Je tak zajímavou alternativou k "houpavému" Singltreku i "technickým" Rychlebkám. Destinace je ale teprve na samotném začátku - o úspěchu bude rozhodovat především to, jak se ji podaří dál rozvíjet - ať už navázáním na lokální trasy nebo postupným rozšiřováním služeb. Na Vysočině to mají dobře rozjeté. Za mě palec nahoru.