GPS vám neuvěřitelně rozšíří možnosti bikování v neznámých lokalitách. Žádná střelba naslepo, prostě jdete najisto po tom nejlepším. K tomu za každé situace víte, kde právě stojíte, což vás vyseká z mnoha problémů. Navíc je to jednoduché a je to zdarma. Tady je můj návod jak na GPS.
Ještě před nějakou dobou bych vám staromilecky tvrdil, že do terénu stačí jen stará dobrá papírová mapa. Mezitím ale uplynulo trochu času, díky čemuž jsem zase o něco moudřejší. Takže už můžu zodpovědně říct, že papírová mapa nestačí. Ne, fakt ne.
Ne že by papír neměl své výhody – je skvělý na plánování a celkový přehled o lokalitě, nikdy mu nedojdou baterky. GPS vám ale neuvěřitelně rozšíří možnosti bikování v neznámých lokalitách. Žádná střelba naslepo, prostě jdete najisto po tom nejlepším. K tomu za každé situace víte, kde právě stojíte, což vás vyseká z mnoha problémů. Ověřili jsme si to na mnoha výpravách doma i v zahraničí. Když ale chcete s GPS začít, může vás znejistit zdánlivá složitost i finanční náročnost pořízení navigace. Zapomeňte na předsudky! Je to jednoduché a je to zdarma. Tady je můj návod jak na to:
1. MOBIL
K navigaci dnes už nepotřebujete specializované, docela drahé a více či méně rozměrné přístroje. Stačí obyčejný chytrý mobil s Androidem (resp. jiným operačním systémem) a GPS funkcí.
2. APLIKACE
Máte mobil v ruce? Výborně. Teď do něj musíte naládovat mapovou aplikaci LOCUS. Žádný strach, je zdarma. Do ní si budete nahrávat mapy a GPS trasy, podle kterých půjdete v terénu najisto.
3. MAPY
Teď se dostáváme k asi nejzapeklitější položce. V zásadě máte dvě možnosti. První. Online mapy si můžete škrtnout – v horách spoléhat na signál pro jejich průběžně stahování je harakiri, v zahraničí za přenesená data vysolíte našim telekomunikačním teroristům majlant. Takže zbývají offline (vektorové) mapy, které si stáhnete do telefonu a o nic víc se nemusíte starat. Ty ale většinou musíte zaplatit. Že jste to vy, tady máte odkaz na web naplněný vektorovými mapami (pro android) celého světa. Není to sice luxus „plnotučných“ map, ale jako základní podklad v kombinaci s GPX trasou poslouží dobře. Především v zahraničí je to k nezaplacení. Stačí stáhnout, poslat do správného adresáře v telefonu, v Locusu přepnout mapový podklad a jedete.
TIP1: Nechystáte se do ciziny, nepotřebujete navigovat podle importovaných tras a stačí vám sem tam nahlédnout do kvalitní mapy, jestli jste se už neztratili? Pak si stáhněte mapovou aplikaci Mapy.cz. Má výborný mapový podklad Česka. Největší výhoda? Je vždycky po ruce...a je ZDARMA.
4. GPX
OK, takže mobil jede, Locus je nažhavený, mapy stáhnuté, lokalita vybraná? Teď stačí trochu zagooglit a během chvíle na internetu najdete tuny stránek, kde si můžete stáhnout gigatuny tras v GPX. Ostatně GPX ke stažení najdete i u většiny našich reportů (nenechte se zmást, že se po rozkliknutí ikonky tváří jako textový soubor, stačí kliknout „uložit jako“ a rázem je máte v počítači jako GPX soubor). Pokud hledáte trasy v zahraničí, nejlepší je najít stránku destinace. Často tam najdete vše, co potřebujete, navíc se zárukou kvality (funguje to hlavně u rakouských a švýcarských bikových lokalit). Pokud neuspějete, šanci máte na portálech, kam nahrávají své soubory uživatelé z celého světa - doporučit můžu například portál Bikemap.net. Často jde navíc najít také web místních nadšenců, kteří mají najeto to nejlepší z lokality. Rázem se nemusíte přehrabovat balastem a máte kvalitu. Hledat se vyplatí. Takže ještě rekapitulace jak na to: 1. Najdete si, případně nakreslíte trasu a uložíte v GPX 2. GPX nahrajete do telefonu 3. Zapntete Locus a importujete 4. Hotovo.
TIP2: A ještě jeden tip pro domácí rajón. Bikování v československých kopcích a horách si nedovedu vůbec představit bez Cykloserveru.cz. Díky výborné mapě, jednoduchému kreslení tras, exportu do GPX a hlavně jedinečné komplexnosti zaznačení cyklotras a sjízdnosti cest je to ultimátní a nenahraditelný nástroj pro plánování. Osobně Cykloserver a jeho online Cykloatlas považuju za jeden z největších příspěvků k rozvoji cyklistiky u nás.
5. V PRAXI
Teď si pojďme na praktickém příkladu ukázat, jak to funguje. Chceme vyrazit třeba do švýcarského Davosu. První stáhnu a do telefonu nahraju mapu Švýcarska. Teď potřebuju nej trasy v lokalitě, takže jdu na oficiální portál destinace a stáhnu si GPX podle chuti. Opět nahraju do telefonu, v Locusu nastavím mapový podklad na švýcarskou mapu a pak udělám speciální složku a do ní GPX naimportuju. Jako zálohu si ještě nahraju trasy ze sousedních středisek - když se zhorší počasí nebo lokalita omrzí, můžeme se posunout za lepším. Pokud to jde, snažím se mít i zálohu v podobě papírové mapy nebo aspoň brožurku z infocentra. Teď máte všechno připraveno a můžete vyrazit. Mobil se zapnutým Locusem mám v kapse. Není potřeba do toho čučet furt, stačí sem tam mrknout. Mám ověřeno, že i při intenzivní navigaci si telefon vezme tak třetinu baterky za den (samozřejmě záleží na typu telefonu). Tož tak.
6. POZNÁMKA
Pozor. Toto určitě není návod na nejdokonalejší řešení navigace. Samozřejmě je mnoho možností, jak si připravit kvalitnější podklady, o možnostech specializovaných GPS navigací ani nemluvě. Pokud jde ale o jednoduchost a finanční nenáročnost, toto se nám mnohokrát osvědčilo.