Vratislavický bikepark je parádní ukázka, jak by to mohlo a mělo vypadat za každým druhým městem. Kolik to stálo? Jak těžké bylo schvalování? Co údržba a jaké jsou zkušenosti s provozem? Na vše důležité jsme se ptali koordinátora projektu Ivana Zimmela.
Ivane, jak vlastně vznikl nápad, první impuls stavby bikeparku, dnes už vlastně VAPARKu (Vratislavického Active Parku)?
Před nějakým časem jsme se na schůzce s vedením bavili o nápadech, co nového bychom mohli Vratislavičákům nabídnout. A protože s přítelkyní rádi navštěvujeme různá trailcentra, věděl jsem, kolik zábavy pumptrack nebo traily přináší. Tak mě napadlo, že by bylo fajn něco podobného mít i u nás. O to víc, že v Liberci zatím žádný pumptrack nebyl.
Výsledná realizace, hlavně díky umístění a přímého propojení pumptracku, trailů a prvků skillcentra, na mě působí jako vzorová ukázka příměstské rekreace. V Česku se hodně staví samostatné pumptracky, proč jste se rozhodli pro komplexnější a zatím ojedinělé řešení?
Zatímco pumptrack a skill centrum byly součástí původního záměru, nápad přidat k tomu i dva traily se objevil v průběhu, kdy jsme se o projektu bavili s lidmi, co nám pomáhali připravovat návrh a se kterými jsem to konzultoval. Přilehlý kopec se k tomu vyloženě nabízel.
Jaký byl rozpočet projektu a jak významná investice to je pro obecní rozpočet?
Rozpočet projektu byl 2 miliony Kč za pumptrack, skillcentrum a traily. To si myslím, že je zvládnutelné i pro menší obce. Samozřejmě v dnešní době se i obce připravují na krácení příjmů, ale paradoxně investice do venkovních sportovišť může dávat větší smysl než dříve. Důležitost pohybu a zdravého životního stylu se ukazuje dnes víc než kdy jindy. Navíc v poměru cena / výkon, tzn. kolik využití taková sportoviště nabízí vzhledem k investici, a také relativně nízkonákladová údržba, mi tohle dává velký smysl.
Byl přípravný a schvalovací proces náročný?
Naštěstí ne, i když si uvědomuji, že právě schvalování může být v některých obcích problém. Ani u nás na začátku skoro nikdo nevěděl, co to pumptrack je. Vratislavice ale mají inovativního starostu, který se opravdu snaží dělat pro lidi maximum a neustále zapojovat nové projekty. Tohle se mu okamžitě zalíbilo a celé vedení obce v tom vidělo smysl. V přípravě nám hodně pomohl i profesionální bajker Tomáš Slavík. Tomáš bydlí kousek od Vratislavic, podílel se na návrhu pumptracku a poskytl nám hodně cenných rad a kontaktů.
VAPARK je otevřený zatím krátce, přesto se prakticky okamžitě stal velmi oblíbeným. Panuje na radnici s jeho dosavadním provozem spokojenost? Vyskytly se i nějaké problémy?
Na radnici panuje velká spokojenost. Těší nás, že si areál získal za krátkou dobu tolik příznivců. Co se týká problémů, tak neregistrujeme nic zásadního. Občas drobný nepořádek, nějaký ukradený keř z výsadby. Je to o lidech. Pořád doufám, že se tam utvoří silná komunita, která sama bude dohlížet na to, aby se tam lidé chovali slušně.
Achillovou patou podobných projektů je následná údržba. Jak to máte vyřešené ve Vratislavicích?
Po zimě máme domluvenou pravidelnou údržbu s realizační firmou. Drobné opravy v průběhu roku vyřešíme s pracovníky technického střediska nebo sami s bajkery. Klíčové je podle mě i kvalita zpracování samotných trailů nebo pumptracku. V tomhle parta z Dirty Parks odvedla výbornou práci.
Pan starosta Pohanka se netají plány s dalším rozvojem lokality. Můžete prozradit, o co se bude jednat?
Plány máme veliké. Zatím můžu prozradit, že na příští rok aktuálně už připravujeme vybudování sportoviště na parkour, na kterém spolupracujeme s asi nejlepším parkouristou u nás Vladimírem Vovou Koldaevem. Doplníme dále lavičky, stojany na kola a koše a bude pokračovat další výsadba stromů a keřů.
A závěrečná otázka. Doporučil byste podobný projekt kolegům z dalších obcí?
Rozhodně! Cyklistika je v naší zemi masově oblíbený sport. Ve Vratislavicích razíme názor, že pokud chceme děti dostat od počítačů a tabletů, musíme jim nabídnout dostatečně atraktivní alternativu. Pokud by měl někdo z kolegů z jiných obcí další dotazy nebo potřeboval s projektem poradit, ať se na nás do Vratislavic neváhá obrátit.
Ivane, díky za rozhovor i realizaci VAPARKU!