06.01.2012 Switzerland

Napříč švýcarskými Alpami

Trasa přes alpské hřebeny z Chamonix do Zermattu, na kterou jsme se vydali, překonává za 8 dní 375 kilometrů a 23 000 výškových metrů. Čekají nás vyčerpávající výstupy do vysokohorských sedel, ďábelsky rychlé sjezdy i romantické kouzlo starých stezek spojujících horské vesničky. Epické.

authors:

Petr Slavík

photos:

Michal Janata, Petr Slavík, František Brnušák

 
 
story
movie
media
gpx
info

Napříč švýcarskými Alpami

Švýcarsko je konfederací 26 kantonů, v nichž žije 7,4 milionů obyvatel. Je známé svou neutralitou, čokoládou, hodinkami a horami, které pokrývají 60% plochy státu. Na území Švýcarska naleznete sice jen desetinu celkové rozlohy alpského horského systému, přesto má nejvíce jeho čtyřtisícovek i ledovců v kontinentální Evropě. Výprava do švýcarských Alp je proto opravdovou lahůdkou pro náročné. Trasa z Chamonix do Zermattu, která na nás čeká, za 8 dní překonává 375 kilometrů a 23 000 výškových metrů. Ochutnáme na ní vyčerpávající výstupy do vysokohorských sedel, ďábelsky rychlé sjezdy i romantické kouzlo starých stezek spojujících horské vesničky. Není na co čekat, jde se na to.

Na přípravách jsem se intenzivně podílel v duchu přísloví „přišel k tomu jako slepý k houslím.“ Jednoho dne se mi jednoduše ozval Blue, jestli nechci vyrazit na osmidenní přejezd Alp. Skvělé nabídky se kamarádům neodmítají, zvlášť pokud jsou jejich „zájezdy“ vyhlášené detailním naplánováním a výběrem nejlepších lokalit. A když přátelé konečně pečlivě doladili itinerář výjezdu, já vzal svého fulla, něco nutných propriet k životu a bajkování a jednoduše se nechal naložit.


Směr Rozvadov jsme vyrazili na sklonku dne uprostřed prázdnin roku 2009. Jedenáct bajkerů ve dvou po střechu naložených dodávkách bez zbytečného otálení nabírá směr švýcarské městečko Champex. Koncept je jasný – jedno auto zůstane zaparkované u prvního kempu, každý den si pak z našich řad vybereme řidiče, který s druhou dodávkou a vším potřebným přejede do dalšího kempu nebo tábořiště. Ostatní se na kolech vydají na cestu přes horské hřebeny do nového cíle. Tam postavíme stany, uvaříme, přespíme, sbalíme, další den sedneme na kolo a zase míříme o dům dál. Pojedeme podle GPS tras připravených z informací vydolovaných z internetu. Pojistkou jsou staré dobré papírové mapy a stopařský instinkt lovce v každém z nás. Na konci vyzvedneme druhou dodávku a rozhodneme se, jestli zůstaneme v emigraci nebo se vydáme zpět do šedivého a placatého Česka.


Den 1

Start: Chamonix Cíl: Champex

Celková délka: 35km

Celkem nastoupáno: 2102 m

Sjezd: 1850 m


Do Švýcarska přijíždíme se svítáním. Vítá nás nevlídné počasí, nízko se povalující mraky a déšť přetahující se s mrholením. Atmosféra na palubě je rozpačitá leč bojovná. Sjíždíme k francouzským hranicím do proslulého střediska Chamonix. Šikujeme se na parkovišti. Biky připravené, batohy naplněné. Na chvíli dokonce uvěřím, že by se nízké dešťové mraky mohly roztrhat. Výprava začíná. Nasedáme na lanovku, která nás vyšvihává o pár set metrů vzhůru.


Vysedáme a horskou cestou pomalu přecházející v úzký trail míříme na švýcarsko-francouzskou hranici na vrcholu Col de Balme. Za jiných okolností bychom odtud měli překrásný výhled na Mont Blanc. Takhle jsem rád, že vidím borce přede mnou. Nevadí. Spouštíme se na sjezdík, křižujeme krásné horské louky a nakonec se noříme do lesa. Rychlá stezka se mění na výživnou technickou výzvu plnou skalek, volných kamenů a prudkých schodů. Sjíždíme do Trientu a zjišťujeme, že chybí Víla – jedna ze tří statečných bajkerek v partě. Jako správně cudná holka na sebe nikomu nedala telefonní číslo, a tak můžeme jen čekat. Objevuje se po půl hodině z druhé strany než přijeli ostatní a snaží se nás přesvědčit, že blbě jsme odbočili my. Popojedem.


Teď nás čeká asfaltový výjezd do průsmyku. Stále prší. Z průsmyku se vydáváme horskou stezkou na Col de Forclaz. Kapky studeného deště stékají za krk. Kopec je nekonečný a bláto kluzké. Zakusuju se a tlačím. Hodinu, dvě, těžko říct. Po pár set metrech hřebínku se stezka láme dolů a láme vaz i naší naději na bajkování. Dolů se jet nedá. Kola neseme, bláto klouže, kameny kloužou. Vzduchem létají kapky deště a nadávky kamarádů. Lesní cesta v údolí je vysvobození. I ten asfalt do průsmyku, ve kterém leží náš dnešní cíl bereme všemi deseti. Mokří, hladoví a zdecimovaní přijíždíme do prvního kempu v městečku Champex.


Den 2

Start: Champex Cíl: Verbier

Celková délka: 55km

Celkem nastoupáno: 3942 m

Sjezd: 4365 m


Další ráno je ve vzduchu cítit napjatá atmosféra pochyb o vlastních silách. Kdyby se měl opakovat včerejšek, asi by se polovina členů výpravy otočila domů. Trhající se mraky a horsky ostré ranní slunce však spolehlivě otáčí korouhvičku emocí. Sedáme na bajky a nabíráme směr Verbier. Cesta vede po nenáročných lesních cestách.


Shlížíme do hlubokých údolí, kocháme se uhlazenou krajinou švýcarského venkova a dobré rady nám do šlapání dávají moudra na asfaltu - jsou to typicky žluté nápisy, které vznikly v kampani Livestrongu podle online vzkazů a poté malované speciálním strojem Chalkbot na silnici, kudy jela slavná Tour de France. Pod Verbierem jsme chvíli po poledni a je jasné, že to chce vytáhnout bonusový plán. Velitel Blue s navigátorem Robíkem se ale zaskočit nenechají. Trasa je po chvíli připravena a my také. 


Sedáme do lanovky, kterou se vyhoupneme o nějakých 1400 metrů výš. Teď se před námi tyčí majestátní Mt. Rogneuxse svými 2700 metry nad mořem a my se pokorně soukáme k vrcholu. Boj s příkrým velikánem jsme vyhráli. Stojíme na vrcholu a kocháme se svěže kýčovitými rozhledy. Teď nás čeká ta zábavnější část.


Vyrážíme dolů. Technický trail nás vede kolem jezer do sedla. Pecka! Robík si tu vyzvedává kešku a trochu to vypadá, že těch tisíc výškových jsme si dali především kvůli ní.


Aby toho nebylo málo, teď se napojujeme se na fantastický singlík zakouslý do vrstevnice prudkých úpatí hor. Lehce klesáme, maximálně si užíváme. Blížíme se k prostřední stanici lanovky, kde začíná downhillová trasa bikeparku. Není nad čím přemýšlet. Utahujeme popruhy batohu a už letíme dolů - domů.


Den 3

Start: Verbier Cíl: Verbier


Třetí den dáváme odpočinek. Počasí má podle předpovědi trochu zlobit a my tak využíváme žolíka volného dne. Ale odpočinek vyhlížím marně. Hned ráno stojíme u lanovky a opět se vydáváme do hor nad Verbier. Denní menu začíná houpavým nenáročným singlíkem. Trošku podcenuju kouzlo odvodňovacích struh a jízdu v plné palbě končím v kotrmelcích a mraku prachu. Pomalu se sbírám, rozsekaná goretexka netěší, ale aspoň to máme natočené na helmet cam. Aha, tak nemáme. Blue hlásí, že došly baterky. No nic, jdeme vyzkoušet sjezdový trail, který vede na druhou stranu hřebene do městečka La Tsoumaz. Rychle nás přesvědčuje o svém charakteru – je míň užívaný, výživnější a divočejší. Mezitím se z černých mraků spustil nepříjemný déšť. Dojíždíme trail a nahoru nám pomáhá lanovka. Na druhé straně údolí je počasí znatelně lepší. Známým trailem bikeparku svištíme do Verbieru.


Odtud volíme směr do Sarreyer, kde včera Robík našel krásný, historií dýchající chodník. Tajná stezka se spoustou úzkých serpentin nás vede tunelem vegetace téměř až k našemu kempu v Champsec. Ať žije aktivní odpočinek.


Den 4

Start: Verbier Cíl: Evolene

Celková délka: 85km

Celkem nastoupáno: 4708 m

Sjezd: 3200 m


Dnešní den bude dlouhý. Počet kilometrů budí respekt, výškové metry nahání strach. Z Verbieru nám naposled pomáhá známá lanovka, která nás přibližuje k sedlu Croix de Coeur ve 2100 metrech nad mořem. Dál už se o sebe musíme postarat sami. Za zády necháváme údolí Bagnes a v krásném, byť trochu parném počasí pokračujeme k našemu cíli.


Cesta vede především po šotolinových cestách, přesto to není zadarmo. Stoupání jsou dlouhé a s přibývajícími kilometry i stále víc krvavé. A abychom nevypadli z tempa, cestou si dáváme jednu dvou a půl tisícovku. Dojezd do Evolene, malého městečka na konci prudkého údolí, je lahůdka. Sotva točím nohama a parťáci nevypadají o moc lépe.


Ve vesnici je právě karneval. Na domech slavnostní výzdoba, lidé křepčí v krojích na ulicích a my mezi nimi projíždíme jak zpráskaní psi. V davu maškar a krojů rozpoznávám Indy, nějaké Balkánce. „Támhle ti vypadají, jako by měli naše slovácké kroje,“ do třetice ukazuju parťákům a směju se povedenému vtipu. Než to dopovím, otáčí se ke mě jedna z tanečnic a samou radostí mě málem sundává z kola. Je to Katka, kamarádka z gymplu. Vzápětí už vidím další známé tváře folklorního souboru z našeho města. Svět je prostě ještě pořád malý...


Den 5

Start: Evolene Cíl: Grimentz

Celková délka: 36km

Celkem nastoupáno: 2140 m

Sjezd: 1148 m


Dnes to vypadá pohodově. Potřebujeme se jen dostat do vedlejšího údolí. V cestě nám ale stojí druhý nejvyšší bod cesty – průsmyk mezi statnými třítisícovkami Becs de Bosson a Sasseneire – sedlo Pas de Lona ve výšce 2790 metrů nad mořem. Napojujeme se na trasu závodu Grand Raid Cristalp, která nás neomylně posouvá po šotolinových cestách stále vzhůru. Míjíme typické, romantické salaše, městečko Evolene se pod námi vytrvale miniaturizuje a po báječné singlové vložce nakonec nakládáme kola na záda.


Rveme se se stěnou před námi. Ta naštěstí uznává naše kvality a pouští nás do vytouženého sedla. Sedíme pod cedulí Pas de Lona a vydýcháváme to. Okolní hřebeny Alp máme před sebou seřazeny jako na dlani. Teď nás čeká 13 kilometrový sjezd. Začínáme rychlým trailem ze sedla, v polovině se napojujeme na horskou šotolinovou cestu padající serpentinami k nádrži Lac de Moiry.


Labužnicky si vychutnáváme úžasnou scenérii vodní hladiny sevřené hradbou ledovce masivu Grand Cornier. Výška hráze nádrže je 148 metrů a nenecháváme si ujít pocit, jaké je to stát na ní i pod ní - zajímavé a trochu zneklidňující. Poté najíždíme na technickou stezku proplétající se po březích horského potoka. Zdvihy jdou na doraz a rychle se blížíme k našemu dalšímu domovu – tábořišti nad městečkem Grimentz. Poznávací části zájezdu činíme zadost prohlídkou historického srdce města. Staré vysoké domy celé ze dřeva, úzké uličky, historické obchůdky a dílny. Stále běžným životem dýchající skanzen – skvělé. Den pomalu končí a vysoké štíty dohlížející na hluboké údolí mění parný letní den na pořádnou ledničku. Zbývá koupel v ledovcové říčce, několik piv a další den je za námi.


Den 6

Start: Grimentz Cíl: Raron

Celková délka: 49 km

Celkem nastoupáno: 2280 m

Sjezd: 1886 m


Dobrovolně si dnes volím klíče od auta. Po pěti dnech v sedle se cítím trochu opotřebovaně, a tak změna přichází vhod. Serpentinami sjíždím do hlavního údolí, pracně pátrám po bikeshopu a brzdových destičkách, které se mi doma nechtělo shánět, míjím centrum regionu město Sierre a vybírám pohodový kemp s bazénem v nedalekém Raronu. Stavím stany, připravuju zázemí, dávám vychladit pivo. Kamarádi přijíždí v pozdní odpoledne. Sice jsou zaprášení a unavení, ale je vidět, že dnes to stálo za to. Krátce po výjezdu z Grimentz jim pomohla lanovka. Ani tak se ale nevyhnuli dlouhému výjezdu a šplhání s kolem na zádech do sedla Illhorn ve 2560 metrech. Odměna byla ale sladká. Nejprve cestičkou kolem horského jezera Illsee, a pak 15 kilometrový sjezd s převýšením přes 1800 metrů. Dolů se pálí v nadupaném mixu technických trailů a rychlých pasáží kamenitých cest. Závěr krásného dne trávíme v bazénu, parťáci překotně vypráví zážitky. Ale nezávidím jim. Já jsem si stihl zase vyprat...


Den 7

Start: Raron Cíl: Tasch

Celková délka: 50 km

Celkem nastoupáno: 3908 m

Sjezd: 1100 m


Budíme se do dalšího krásného dne. Vypadá to, že utrápené a vyčerpávající psí počasí úvodního dne bylo zřejmě jen iniciačním rituálem. Rychlé sbalení, snídaně, batohy na záda a vyrážíme. Stanice lanovky je hned vedle výjezdu z našeho kempu, není tedy o čem přemýšlet, i tak zůstane zdolání větší části výškových metrů na našich nohou. Zatímco předchozí dny byly skutečnou horskou zkouškou, dnešek se nese ve zcela jiném stylu. Po loukách a piniovými háji rozvážně stoupáme dlouhým údolím říčky Mattervispa a proplétáme se krajem po starých stezkách spojujících poklidné vesničky a salaše. Jak se blížíme k našemu cíli stále častěji se o naši pěšinu otírá proslulá železnice – Glacier Express – následkem čehož se zaslouženě dostáváme do japonských fotoalb. V poklidu dojíždíme do městečka Tasch. Zde pro auta končí silnice a do horského střediska Zermatt se již může vyjet pouze vlakem. Nebo na kole. To si ale necháváme na zítřek. Pro dnešek to balíme a ukládáme se v trochu přeplněném kempu za městečkem.


Spokojenost kalí jen záhadné zmizení šišky Bredokova uheráku. Už máme jen 8 kilo klobásek.


Den 8

Start: Tasch Cíl: Tasch

Celková délka: 53 km

Celkem nastoupáno: 2999 m

Sjezd: 1700 m


Naše transalpská výprava dnes důstojně vrcholí královskou etapou odehrávající se ve spektakulárních kulisách. Počasí vytahuje to nejlepší ze svého repertoáru a připravuje nám vymydlenou oblohu, jejíž sytá modř ostře vykresluje fantastické horské masivy obklopující naše údolí. Už u kempu se dělíme na dvě skupinky – neklidné mládí se do Zermattu vydává po svých, my moudřejší volíme ne zrovna levné, ale o to více narvané vagóny Glacier Expressu. Setkáváme se v Zermattu u nádraží a vzápětí opouštíme na můj vkus trochu moc komerční místo přeplněné turisty nasednutím do zubačkové lanovky směr chata Sunnegga. Ta leží ve 2288 metrech a je dobrým nástupním místem pro útok na nejvyšší místo celé cesty – vrchol Gornergrat ve výšce 3112 metrů nad mořem.


Krásným singlem sjíždíme do sedla a neuvěřitelně fotogenický štít Matterhornu, který máme takřka na dosah, necháváme za zády. Před námi se na nás už totiž usmívá více než 1000 výškových metrů, a tak se do nich s radostí pouštíme. Zpočátku se dá ještě šlapat, postupně ale přibývá úseků jako dělaných pro tlačení. Po příjemném setkání ještě chvíli šlapeme a už jsme na vrcholu Gornergratu. A stojí to za to! Na východě se tyčí ledovcový masiv Monte Rosy, druhé nejvyšší hory Evropy, přímo pod námi je kotel Gornergletscheru, na západě švihácký Matterhorn spolu s hradbou dalších čtyřtisícovek. Sedíme, odpočíváme, fotíme, svačíme. 


Je čas otočit to dolů. Letíme po uzoučkých singlech a 1500 výškových metrů, které nám zbývají do Zermattu, nám připravuje výživnou party. Jako by to nestačilo, pod Sunneggou se navíc napojujeme na zabijácký downhillový trail plný skalek a prudkých kamenitých sekcí. Monotónnost řízných orgií narušuje jen bravurní cirkusové číslo Bredoka, který se zasekává o kámen uprostřed technické pasáže a dává si elegantní let do dvoumetrové hloubky mezi ostré kameny. Chvíli ho sbíráme a snažíme se chlácholit Bredokovo vytrvale úpění, že ho tentokrát manželka už vážně zabije. Naštěstí mu opuchají jen zápěstí, a tak s ním kolegiálně v poklidu sjíždíme do Zermattu.


Zbývá prokličkovat turisty přetékajícím městem a už se loudáme do Tasche. Moc dobře víme, že se naše dobrodružství chýlí ke konci...


Závěr


Sbaleno máme kolem půlnoci. Kluci první den chytře převezli nepoužívanou dodávku až sem, takže můžeme rovnou vyrazit. Ke klíčkům prvního auta se rozhodně staví Bredok, kterého zdobí vydatně ofačované zápěstí. S Bluem nesouhlasně kroutíme hlavou, ale místo toho dostáváme rozkaz nasypat do něj 4 brufeny. Druhé auto si bere do parády Blue, a tak mám na sedadle spolujezdce dost času k rozjímání.

Naplno jsme ochutnali opravdový zážitek skrývající se ve švýcarských Alpách. Těžko naší výpravě něco vyčíst. Byl to náročný, ale krystalicky čistý bajking. Plný skvělých trailů, fantastických výhledů, důvěrného poznání krajiny i fyzického vypětí. Forma osmidenního přejezdu pak vše okořenila nevšední příchutí dobrodružství, odhodlané výpravy probíjející se majestátním pohořím. O to těžší bude návrat do šedi každodenního českého života. Nejvyšší čas začít zase plánovat...


Napříč švýcarskými Alpami

Napříč švýcarskými Alpami

VELO duben 2010

Napříč švýcarskými Alpami


1.den

Start: Chamonix Cíl: Champex

Celková délka: 35km

Celkem nastoupáno: 2102 m

Sjezd: 1850 m

GPX download:



2.den

Start: Champex Cíl: Verbier

Celková délka: 55km

Celkem nastoupáno: 3942 m

Sjezd: 4365 m

GPX download:


3.den

Start: Verbier Cíl: Verbier

GPX download:


4.den

Start: Verbier Cíl: Evolene

Celková délka: 85km

Celkem nastoupáno: 4708 m

Sjezd: 3200 m

GPX download:


5.den

Start: Evolene Cíl: Grimentz

Celková délka: 36km

Celkem nastoupáno: 2140 m

Sjezd: 1148 m

GPX download:


6.den

Start: Grimentz Cíl: Raron

Celková délka: 49 km

Celkem nastoupáno: 2280 m

Sjezd: 1886 m

GPX download:


7.den

Start: Raron Cíl: Tasch

Celková délka: 50 km

Celkem nastoupáno: 3908 m

Sjezd: 1100 m

GPX download:


8.den

Start: Tasch Cíl: Tasch

Celková délka: 53 km

Celkem nastoupáno: 2999 m

Sjezd: 1700 m

GPX download:


Díky hlavním plánovačům Robíkovi a Bluovi!


Napříč švýcarskými Alpami

PRAKTICKÉ INFORMACE


Jak je to daleko

Z Prahy do Chamonix přibližně 1000 kilometrů. Na švýcarských dálnicích potřebujete dálniční známku (40 CHF - údaj platný k roku 2009)


Na čem vyjet

Ideální je celoodpružený all-mountain bike disponující 120-160mm. Bude muset zvládnout dlouhé přejezdy, táhlá stoupání i downhillové pasáže, přitom počítejte s tím, že v některých případech budete muset kolo táhnout i na zádech.


Na co si dát pozor

Počasí dokáže řádně zamíchat kartami. Vybírejte měsíce se stabilním počasím a nepokoušejte horskou loterii víc než musíte. Ideální jsou letní měsíce případně brzké babí léto.


Jak se orientovat

Spolehlivé jsou mapy Swiss Topo. Jednu seženete za přibližně 300 Kč. Na popisovanou trasu potřebujete 3 mapy. Velkým pomocníkem je GPS.


Co nezapomenout doma

I v létě teplé oblečení. Lékárničku. Základní společnou sestavu komponentů k opravě či výměně – pláště, duše a lepení, kola, lanka, brzdové desky, spojky řetězu.


Kolik co stojí

V kempu se v přepočtu vyspíte kolem 200 Kč, lanovky vás vyvezou od 150 do 300 Kč.


Náklady celkem

Cena je závislá na velikosti skupiny a následném rozpočítání společných nákladů. 10 člennou partu to při započítání benzínu, dálničních poplatků, kempů, lanovek a vlastního jídla vychází kolem 6000 na jedince.


Náročnost&Traily

Středně vysoká. Potřebujete technickou, fyzickou i psychickou připravenost. Civilizovanost švýcarských hor hrany náročnosti mírně obrušuje. Na trase se střídá celá škála povrchů a obtížností - od dlouhých šotolinových přejezdů přes nádherné horské vrstevnicové stezky po špičkové technické pasáže. Střihnout si můžete i několik FR/DH tratí.


Hodnocení Trail-Busters

Ve Švýcarsku určitě najdete  více "singlové" nebo členitější trasy, ale přejezd ze Chamonix do Zermattu má své silné kouzlo. Je to napínavá pouť, na které důvěrně poznáváte hory, kraj i své síly. Stojí  to prostě za to.


TOPTEN ZAJÍMAVOSTÍ TRASY


1. Verbier

Ve vyhlášeném horském středisku se vyplatí pobýt déle. V jeho okolí je mnoho krásných horských stezek, které by bylo škoda minout. Muziku tvrdí kvalitní downhillové sekce bikeparku, silničáři se mohou vydat po stopách 15.etapy Tour de France. Na konci údolí Bagnes můžete obdivovat 13.nejvyšší přehradu na světě – 250 metrů vysokou nádrž Mauvoisin. http://www.verbier.ch/


2. Zermatt

Trochu přeplněné turistické středisko, kam se nedostanete autem, je ideálním výchozím bodem pro jedny z nejfotogeničtějších túr švýcarských Alp. Na západě dominanta 4478 metrů vysokého Matterhornu, který je považován za nejkrásnější horu Evropy, na východě druhá nejvyšší hora Evropy Monte Rosa s 4634 metry – to hovoří za vše. http://www.zermatt.ch


3. Gornergrat

Jeden z nejvyšších bodů v Evropě, kam můžete vyjet na bajku. 3112 metrů nad mořem je solidní číslo, které se bude pěkně vyjímat ve vašem deníčku. Bonusem je famózní rozhled. V horské chatě si za odměnu vychutnejte dobrou polévku nebo studené pivo.


4. Grimentz

Příjemné horské městečko má mimořádně zachovalou historickou architekturu. Zvlášť noční prohlídka má opravdové kouzlo. Prozkoumat můžete také tajemné keltské obětní kameny v okolí. www.grimentz.ch


5. Grand Raid Cristalp

Pořadatelé tvrdí, že závod z Verbieru do Grimentz je jeden z nejtěžších maratonů na světě. Díky celoročně značené trase si to kdykoliv můžete vyzkoušet na vlastní kůži. http://www.grand-raid-cristalp.ch/


6. Festival CIME v Evolene

Mezinárodní festival folklorních souborů s horskou tématikou má velmi dobré renomé a získal řadu ocenění. Vystoupení indického souboru v typické alpské vesničce je zkrátka nezapomenutelný zážitek. http://www.cime-evolene.ch/


7. Přehrada Lac de Moiry

Hráz nádrže je sice až 10. nejvyšší ve Švýcarsku, přesto stojí za prohlídku. Můžete si totiž vyzkoušet jaké je to stát na i pod 148metry betonu. Okolní scenerie ledovce Grand Cornier vás okouzlí.


8. Glacier Express

Cesta jedním z nejslavnějších vlaků na světě nabízí netradiční zážitek díky kombinaci pohodlí a přepychové trasy. http://www.glacierexpress.ch/


9. Chalkbot na Tour de France

V úspěšné kampani Livestrongu posílali lidé online vzkazy a speciální stroj Chalkbot je „maloval“ na silnici, kudy poté projela slavná Tour de France. Typicky žluté nápisy najdete na silnicích v okolí Verbieru. http://www.nike.com/nikeos/p/livestrong/en_US/chalk_messages


10. Křest v ledovcových říčkách

Pokud alespoň jednou neskočíte do říčky napájené horskými ledovci, přicházíte o klíčový zážitek:-)